torsdag 19 december 2013

Portföljen i sin helhet




Här kommer då min portfölj i sin helhet, med fördelningen och allt. En ganska fokuserad portfölj alltså, där jag gärna hade sett att H&M och SJR kunde ha stått för en större andel. I längden är det dock inga problem med diversifieringen, jag tycker det är svårare att begränsa antalet innehav på lång sikt än motsatsen, och fördelningen är som tidigare nämnts ett resultat av senare års arbete med att minska antalet portföljinnehav (som dock är färdig nu).


I framtiden ser jag mig avyttra Pricer helt och hållet, eventuellt H&M också om uppgången fortsätter. Detta tar dock emot men är ett nödvändigt ont. G5 Entertainment är också till salu på lite längre sikt. SJR hoppas jag kunna öka i någon gång i framtiden, ett annat innehav som det nog blir ett inlägg om i framtiden och som kan komma in i portföljen är den norska koncernen Atea. 
När det gäller portföljens största innehav så ska jag tids nog överväga att minska detta något, kanske till förmån för Lollands bank eller för att bygga likvider. Sett till dagens marknadssituation hade jag gärna haft mera likvider i portföljen men det är svårt med tanke på att jag inte har satt in några pengar på ett halvår. 
När det gäller AQ Group så har jag en uppgång på 80% från inköpspris så portföljandelen är i detta fall ett resultat av en uppvärdering. Jag har egentligen lite för dålig kompetens om branschen men har förlitat mig på ägarnas kunskap och erfarenhet samt deras genuina ägarintressen. Svårt läge där jag skulle kunna bli osäker på mitt innehav i en stormig situation, hmm..

Vad tycker du skulle kunna förbättras?

10 kommentarer:

  1. P/E 13 på G5 känns inte direkt avskräckande så jag förstår att du inte säljer i dagsläget.

    Rent generellt tycker jag det ser bra ut i din portfölj även om jag själv föredrar BankNordik eller Lolland framför Nordjyske. Pricer känns onekligen som det är för litet och arbetsintensivt för att hålla kvar (jag är sugen på att börja jaga butiksägare för att utvärdera bolaget men har inte riktigt tid). Däremot kommer jag förhoppningsvis kunna lämna en mer genombearbetad genomgång på eWork under Q1 så det blir intressant för oss båda =).

    Som kuriosa kan även att för 5 år sedan skrev en Norrman ett blogginlägg under bloggnamnet "Finansnovisen" vilket jag sedan haft i min läslista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. G5 har ju dessutom en stundande notering på OMX samt en rad free-to-play spel i pipelinen, så jag tror svackan bara är tillfällig. Framförallt med tanke på den tillsynes överdrivet defensiva nedskrivningen så blir nog kommande kvartal bättre. Men det finns tecken på att konkurrensen hårdnar på marknaden, bland annat stiger kostnaderna för user acquisition:

      http://www.gamasutra.com/blogs/DavidGarth/20130524/192928/Discovery__User_Acquisition_Costs_Content_Licensing_To_The_Rescue.php

      När det gäller Nordjyske så var det min första bankinvestering och också min första värdeinvestering med lite kortare horisont, och jag lade stor vikt vid att balansräkningen samt ledning och styrelse skulle vara defensivt orienterade och klara av en svag lantbruksmarknad ett bra tag framöver. I dagsläget hade jag nog gjort som flera andra och investerat mindre i flera olika danska småbanker, men jag lade ner ett betydligt arbete med att granska Nordjyske i sömmarna samt lära mig hur en banks räkenskaper fungerar, så det hade nog inte varit realistiskt då.

      Pricers lilla andel kommer av att jag redan mer än halverat innehavet, resten är till salu men jag väntar nog till våren. Dels brukar Pricer aktien gå bättre i Q1, dels så kan jag använda resten av skatteavdraget nästa år.

      Jag såg faktiskt det i din blogglista häromdagen, det var en överraskning :) Namnet är väl mer eller mindre random, började använda det för att vara lite mer konsekvent i mina kommentarer bara, så det fick bli det.

      Ja det ska bli intressant att läsa! Tack för feedback :)

      Radera
    2. G5 måste nog upp på min lista över intressanta case.

      Radera
    3. Ja, det är ett bolag som nog skulle kunna falla dig i smaken.. Men både bolaget och den underliggande marknaden förändras i en rasande fart och är omöjliga att förutsäga helt..

      Sedan senaste kvartalsrapporten har aktien gått dåligt och det kan vara ett mycket bra köpläge. Jag vill dock inte ha en större andel av portföljen i G5. Flera insiders har ökat.

      Radera
  2. Jag tycker att du verkar ha en lagom stor och utspridd portfölj även om jag själv inte förstår mig på vissa av bolagen. Jag ser själv samma problem som du; i nuläget är portföljen koncentrerad men det kommer att lösa sig med tiden och efter några år kommer man förhoppningsvis in i ett jämviktsläge där några bolag åker ut och några kommer in med jämna mellanrum.

    Om Nordjyske fortsätter ned funderar jag för övrigt snarare på att minska i Lollands och öka i Nordjyske istället ;-) Men det kräver att Lollands går upp en del först också.

    Har du något mål med att få in nya bolag i portföljen? Jag försöker själv få in 1-2 bolag i halvåret i min portfölj och vi får se hur jag lyckas med det... Jag har några fina bolag under luppen men priset är inte det rätta...

    SvaraRadera
  3. Tack för feedback! Tja, Nordjyske är nog inte till salu till dagens kurser riktigt men runt 120 och uppåt kan jag nog tänka mig att minska lite. Det beror ju förstås på hur attraktiv en alternativ investering ser ut.

    Är väldigt dålig generellt på att sätta upp mål, åtminstone kortsiktiga. Jag studerar just nu så det blir inga fler insättningar på ett bra tag framöver tror jag, tyvvär. Utdelningar och försäljningar kommer förstås att förändra portföljen men som marknaden ser ut just nu är jag inte rädd att ligga 10-20% likvid efter vårens utdelningar, sedan får vi se.

    Närmast kan jag tänka mig ett norskt bolag som jag har sett på i flera omgångar tidigare, skriver mer om detta senare. Men jag väntar också där på rätt värdering, det börjar dock närma sig och årets resultat är ganska svagt så jag hoppas på lägre kurser i januari, men vi får se...
    Egentligen har jag som sagt inga problem med att ha en del cash just nu, framförallt med tanke på att jag inte kan tillföra kapital vid en marknadsnedgång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, har man inte studielån i Norge? ;-) Jag satte in en peng varje månad när jag studerade. Vet inte om det är optimalt, men nyttiga läropengar om inte annat! Ett kontinuerligt inflöde till portföljen underlättar ju annars saker och ting men det är klart att utdelningar också drar sitt lilla strå till stacken!

      I inlägget nämnde du Atea, eller syftar du på något annat bolag? Atea blir jag annars nyfiken på. På mitt jobb (statlig myndighet) byter vi IT-leverantör till årsskiftet och det blir Atea om jag minns rätt. En liten ledtråd om att de kanske gör något rätt? Eller så är de bara billigast...?

      Ser fram emot att läsa nästa inlägg hur som helst.

      God jul! :-)

      Radera
    2. Studielån och sparkapital lever jag på just nu :) Men trots snålt leverne så är det väldigt dyrt att leva i världens dyraste stad. Men till våren/sommaren ska jag skaffa ett deltidsjobb och så får vi se vad som händer :) Men jag kommer nog att spara en del pengar för att kunna ta en utbytestermin också. Det finns flera olika sätt att investera för framtiden!

      Japp det är Atea jag pratar om. De har åtminstone en väldigt stark marknadsposition.

      God jul på dig också!

      Radera
  4. Ser stabilt ut! Gillar flera av dina innehav. Lade precis till dig i bloggrullen på min blogg, så nu kanske du får nån mer läsare :).

    Mvh,
    Snåljåpen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillbaka från vintersemester, tack för kommentaren och flera läsare!! Du åker in i min bevakningslista också.

      Radera