söndag 6 april 2014

Finans och kapitalstruktur

Det har inte blivit många inlägg i det sista, har mycket annat som tar tid/prioriteras just nu och bloggen får uppmärksamhet när lusten kommer. Det är svårt att hålla motivationen på topp när man inte aktivt letar förvärvsobjekt. Kan dock nämna att den dagen jag säljer ett innehav eller sätter in medel i portföljen så är TGS Nopec och Posco intressanta till dagens nivåer, och jag kommer isåfall skriva om det här.

I anknytning till min utbildning läser jag faktiskt en kurs i finans, vilket är ganska kul. Det är väldigt mycket jag inte håller med om, och föreläsaren har själv erkänt att han inte har lyckats så bra de gånger han försökt sig på aktier. Vi har EMH (som dock framförs med en brasklapp; ingen marknad är helt effektiv etc.), CAPM (ett stort skämt egentligen.. men man kan göra väldigt stiliga kalkyler med denna metoden, så jag börjar förstå Charlie Mungers kritik av klassisk finansiell- och ekonomisk vetenskap) och så vidare. 

Men man får också en viss förståelse för i vilka riktningar de större institutionerna och liknande tänker och resonerar, och en bra förståelse för betydelsen av kapitalstruktur samt vad en "optimal kapitalstruktur" faktiskt är ur ett teoretiskt perspektiv. Vilket dock inte heller klingar väl i mina öron, citerar "alla företag har en optimal belåningsgrad som går att räkna ut". Självklart ingår beta som en parameter i den beräkningen, för min del handlar det snarare om vilken bransch man agerar i, vem som är ägare osv. 


En annan teoretisk metod att finna en bra kapitalstruktur på är att bestämma sig för ett sannolikt EBIT-intervall (inom en tioårs period, t.ex.), och hitta den kritiska gränsen där man håller sig någorlunda inom "advantage to debt"-området i bilden över, alltså att belåningen även i negativa scenarion bidrar till EPS, eller iallafall inte trycker ner den för mycket. Hur bra denna modellen fungerar i praktiken är jag dock tveksam till.

Ett mycket bra inlägg som belyser kapitalstrukturen i förhållande till avkastning är Geoff Gannons "How todays debt lower tomorrows returns"  (Tack till Värdebyrån för länken).


Ska man läsa en kurs för att förbättra sitt investerande skulle jag nog rekommendera en kurs i ekonomistyrning/redovisning/företagsekonomi istället.

5 kommentarer:

  1. Kul! Själv har jag bara läst 3 gamla högskolepoäng i "företagsekonomi för civilingenjörer" och jag hänger inte läpp över att jag inte har fått läsa mer än så.

    Jag trodde att den "optimala kapitalstrukturen" dog ut med finanskrisen, men den är alltså tillbaks? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte hur ordagrant föreläsaren menade det, men ja, han ansåg att man kunde räkna ut en optimal kapitalstruktur (b.la. med hjälp av betan på skulden) för varje företag. Det är dock inget vi sysslar med i denna kursen :) Men vi lär oss att räkna ut förväntad avkastning baserat på riskfri ränta, marknadens riskpremie * aktiens beta (CAPM). Rena skämtet!! Men det är en del lärorikt också, nuvärdesberäkningar, kassaflödesanalys med totalkapital- och egenkapitalmetoden, etc.

      Radera
  2. Spännande! Vid vilket universitet läser du? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. BI heter den, ligger i Norge ;)

      Radera
    2. Intressant! Aldrig hört talas om, men du hjälper till genom att sätta universitet på kartan. Och i sann akademisk anda kritisera innehållet ;-)

      Radera