söndag 17 november 2013

Bloggförsök

Jag har väntat alldeles för länge med detta, och förhoppningsvis har jag nu tid och motivering till att hålla igång en blogg, men vi får väl se. Jag är en 20-25 år gammal kille som är bosatt i Norge, men har ännu mestadels svenska aktier då det är här jag har kunskapen, erfarenheten och avanzakontot, än så länge.

Jag började intressera mig för sparande, aktier och privatekonomi som 18-åring genom bloggen "hurjagblevrik" som nu inte finns längre. Jacob där förklarade på ett enkelt sätt, med gamla och beprövade principer hur man kunde bygga upp en förmögenhet. En billig indexfond förespråkade han, men vidare läsning fick mig intresserad av aktier, och när hurjagblevrik lades ned blev 40% 20 år den nya favoriten, 4020.se. 

Jag har utvecklats från att väldigt slumpmässigt ha investerat i allt möjligt till att ha börjat inse mina statistiska nackdelar gentemot index och blivit mer defensiv, samt värde och utdelningsfokuserad. Jag har tidigare tagit en del inspiration från redeye och liknande. Men som tur är har de stora summorna aldrig investerats i något riktigt undermåligt företag, och jag har grovt räknat nått en årlig avkastning på 6-10% sedan starten 2009 - som dock var väldigt, väldigt blygsam i storlek till en början.

Jag har efter gymnasiet jobbat i ca 4 år med ett hantverksyrke, men har nu påbörjat högskolestudier. På grund av detta kommer denna blogg till en början mest vara tillbakaskådande, men ombalanseringar kommer säkert att äga rum och det finns alltid chans för extratillskott. Studielivet har sina utmaningar men hoppet är iallafall större för att kunna sköta en blogg nu.

2 kommentarer: